Werving en Selectie
Werving en Selectie worden vaak in adem genoemd. Het werven en selecteren van de kandidaat. Ondanks dat ze bijna niet los van elkaar worden gezien, zijn het tegengestelde begrippen. Waar ik met werven probeer zoveel mogelijk kandidaten binnen de doelgroep te triggeren om te solliciteren, ga ik bij het selecteren juist zorgen dat de stapel aan sollicitanten eindigt in een klein aantal uitstekende kandidaten waarmee ik het gesprek aanga.
Hoe dan ook. Werven en Selecteren is een klus die tijd vraagt. Hierdoor worden deze klussen vaak uitbesteedt aan traditionele werving en selectie bureaus. Deze bureau's werken vaak op no cure no pay basis. En daar gaat het dan net mis. Waar jij probeert snel de juiste kandidaat te vinden, is het bureau vaak bezig met snelle handel. Jij levert je profiel aan , zij kijken even een week of twee kijken of de juiste kandidaat zich aandient en als dit niet het geval is, is dat jammer voor jou. Tenslotte moet het bureau wel een kosten- baten overweging maken. Als jouw kandidaat namelijk niet snel gevonden is, kost jij geld! Daarmee verdwijn jij en jouw opdracht naar onder op de stapel; jouw kandidaat is toch niet te vinden... en daarmee eindigt dit alles in niets. Weinig commitment dus. Geen goede vacature intake, geen goede doelgroep bepaling en dus geen goede mogelijkheid om de juiste kandidaat te vinden.
Welke werkwijze hanteer ik?
Ik werk alleen als de opdracht op basis van wederzijds commitment kan worden uitgevoerd.
Jij gunt mij de kans om in een afgesproken tijd jouw vacature exclusief in behandeling te nemen. Exclusief betekend dat ik alleen voor die periode op zoek ga naar de juiste kandidaat.
Mocht het mij niet lukken binnen de gestelde tijd een geschikte kandidaat te vinden dan vervalt na die periode de commitment en staat het jou vrij de vacature uit te zetten naar andere bureaus.
Waarom wil ik exclusiviteit?
Het is belangrijk dat ik een goed profiel kan maken en dus binnen de juiste doelgroep kan werven. Daarnaast is het zo dat bureaus die voor niet- exclusieve vacatures zoeken vaak de opdrachtgever niet willen benoemen en soms zelfs de plaats waar de opdrachtgever zijn bedrijf heeft anders vermelden. Dit heeft alles te maken met het feit dat er meerdere bureaus aan het zoeken zijn en het voor de vindbaarheid op Google goed is om te laten zien dat jou vacature een hoger plaatsje verdient in de ranking omdat deze anders is dan die van de andere 10 bureaus. Daarnaast wil men voorkomen dat de kandidaat rechtstreeks naar de opdrachtgever gaat bellen en daarmee met hun No cure no pay afspraak hun fee mislopen. Dat is niet echt ambassadeurschap voor jouw bedrijf. Het is voor alle partijen fijn als we open, eerlijk en transparant kunnen werven. Hoe fijn is het als ik kan werven met jouw bedrijfsnaam en dat ik mijzelf kan uitgeven als recruiter die deze exclusiviteit heeft verdient? Daarmee winnen wij beide het vertrouwen van de kandidaat en laat dat in deze markt nou net cruciaal zijn!
Voor werving en selectie opdrachten ga ik niet aan de slag op basis van uurtarief. De tarieven die ik hanteer kan je terug vinden onder de link werving en selectie tarieven.
De voordelen van werving en selectie
Jouw lastig in te vullen vacatures mag je bij mij kwijt. Ik ga hiervoor graag voor jou aan de slag.
In plaats van 20 tot 30% van het jaarsalaris betaal je bij mij een vast tarief. Geen gedoe dus en geen verrassingen. Wel wil ik dat het voor jou duidelijk is dat ik het niet alleen kan. Ik heb jou en jouw medewerkers nodig om te komen tot een goed profiel om tot de juiste doelgroep te komen.